Stery
STERY DO HULAJNÓG FREESTYLE
Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś o sterach do hulajnóg freestyle, musisz przede wszystkim być chętny do wykonania prawie zapomnianej już czynności - czytania.
Stery umożliwiają obracanie kierownicą i widelcem.
Kierownica i widelec są połączone, obracają się jednocześnie.
Kierownicę i widelec można obracać o 360⁰.
W porównaniu z rowerami (turystycznymi, górskimi, szosowymi) lub konwencjonalnymi hulajnogami, łożyska główki ramy w hulajnogach freestyle są narażone na większe obciążenia.
Decydującym czynnikiem dla powyższego jest fakt, że obracanie kierownicy o 360⁰ jest popularnym i powszechnym trikiem (np. barspin, tailwhip).
Stery do hulajnóg freestyle są wymiarowo takie same jak zestawy stery do rowerów BMX (1 1/8").
ZESTAWY STERÓW MOŻNA PODZIELIĆ NA NASTĘPUJĄCE KATEGORIE
a) Gwintowane stery
Są to podstawowe stery używane w tanich hulajnogach z gwintowanymi widelcami i standardowymi główkami podestów.
Gwintowane stery są w większości wykonane ze stali i wykorzystują łożyska kulkowe.
Ich działanie nie jest tak gładkie, płynne i ciche, jak w przypadku sterów bezgwintowych.
b) Standardowe niegwintowane stery
Standardowe niegwintowane stery są takie same jak gwintowane, ale mają specjalną górną nasadkę, która pozwala na użycie niegwintowanego widelca. Te stery nie są zbyt powszechne.
Niegwintowane standardowe stery są używane w połączeniu z niegwintowanymi widelcami i standardowymi główkami podestów.
c) Niegwintowane zintegrowane stery
Jest to najczęściej używany typ sterów.
Niegwintowane zintegrowane stery są zasadniczo podzbiorem niegwintowanych standardowych sterów, tj. wykorzystują tylko niektóre ich części. Innymi słowy, można stworzyć zintegrowany zestaw sterów ze standardowego zestawu sterów, ale nie można tego zrobić na odwrót.
Niegwintowane zintegrowane stery wykorzystują łożyska przemysłowe, zwykle w pełni uszczelnione. Nakładki są wykonane z aluminium. Niegwintowane zintegrowane stery charakteryzują się bardzo płynną i cichą pracą, nawet przy maksymalnym naprężeniu systemu kompresji.
Niegwintowane zintegrowane stery są używane w połączeniu z niegwintowanymi widelcami i zintegrowanymi główkami podestu.
JAK WYDŁUŻYĆ ŻYWOTNOŚĆ STERÓW?
1) System kompresji musi być zawsze mocno dokręcony.
2) Unikać sytuacji, które mogą spowodować przedostanie się wody do sterów (nie jeździć w mokrych warunkach).
3) Utrzymuj stery wolne od brudu. Stery są urządzeniem mechanicznym i należy je od czasu do czasu czyścić. Stery wymagają KONSERWACJI!!!
4) Dolna część systemu kompresji musi być idealnie wypoziomowana. W przypadku systemów kompresji HIC i IHC dolny koniec podkładki musi być idealnie prosty. W przypadku systemu kompresji SCS, spód samego systemu SCS musi być idealnie wypoziomowany. I wreszcie, w przypadku systemu kompresji ICS, dolny koniec rury kierownicy musi być idealnie prosty.
Oznacza to między innymi jeszcze jedną ważną rzecz: jeśli chcesz zmniejszyć rozmiar kierownicy, musisz wykonać tę pracę bardzo precyzyjnie. Nierówna powierzchnia systemu kompresji niszczy łożyska sterów.
5) Nie pożyczaj hulajnogi znajomym. Mogą oni ważyć 30 kg więcej i mieć zupełnie inny styl jazdy
JAK WYBRAĆ ODPOWIEDNIE STERY
1) Musisz wiedzieć, czy masz hulajnogę ze zintegrowaną czy standardową główką.
2) Musisz wiedzieć, czy masz widelec gwintowany czy niegwintowany.
3) Różne marki podestów i różne marki sterów są wzajemnie kompatybilne.
4) Rodzaj używanej kierownicy nie ma wpływu na wybór sterów. Na wybór sterów mają wpływ tylko kierownica, widelec i system kompresji.