Koła
KÓŁKA
Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś o kółkach do hulajnóg wyczynowych, musisz przede wszystkim być chętny do wykonania niemal zapomnianej już czynności - czytania.
Kółka to podstawowy element hulajnogi wyczynowej. Ważne jest, aby pamiętać, że chociaż koła hulajnogi wyczynowej są przeznaczone do jazdy freestyle/wyczynowej i dlatego są trwałe, NIE są jednak niezniszczalne. Jak każda ludzka aktywność, jazda na hulajnodze wyczynowej wymaga dużego zaangażowania mózgu. Możesz również skorzystać z jeszcze jednego lub dwóch czynników: Zmiana praw fizyki lub chemicznej tablicy pierwiastków. :-)
Ze wszystkich elementów składających się na hulajnogę, to właśnie koła są najbardziej wrażliwe na jakość powierzchni. Ostre krawędzie, odłamki, kamyki itp. niszczą (odpryskują) PU kół. Nie jest to wada kół, ale wada powierzchni, po której jeździsz.
Kółka składają się z trzech części: rdzenia, PU (poliuretanu) i łożysk.
Zdecydowana większość (99,5%) kółek jest kompatybilna z osiami o średnicy 8 mm. Tylko bardzo niewielki odsetek (0,5% lub mniej) kółek jest przeznaczony do użytku z osiami o średnicy 12 mm (8STD vs 12STD).
Elementy dystansowe
Ten temat został omówiony w sekcji
. W tym miejscu warto pamiętać, że przy wymianie łożysk zaleca się zachowanie oryginalnych podkładek dystansowych.
Rdzenie kół
Rdzenie kół są wykonane z nylonu lub aluminium. Rdzenie nylonowe są używane tylko w bardzo tanich kółkach dla początkujących. Trwałość rdzenia nylonowego jest bardzo ograniczona. Zasadą jest, że koła z nylonowymi rdzeniami są dobre tylko dla początkujących riderów do ćwiczenia podstawowych trików.
Z drugiej strony, rdzenie aluminiowe są w zasadzie niezniszczalne. W pełni aluminiowe rdzenie są zdecydowanie najtwardsze.
Ważną częścią produkcji kół jest proces mocowania PU do rdzenia koła, zapobiegający dehubbingowi, czyli oddzielaniu się lub odklejaniu PU na obwodzie rdzenia koła lub jego części. Na wynikową jakość wiązania PU z rdzeniem koła ma wpływ zastosowany klej, skład PU, ale także kształt rowka wokół rdzenia koła, na którym osadzony jest PU.
Często słyszymy pytania typu "Które felgi są najszybsze?". Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi.
Na prędkość kółek wpływa kilka czynników:
- Twardość PU: Im twardszy PU, tym szybsze kółko.
- Odbicie (bounce): Im bardziej elastyczny PU, tym szybsze kółko.
- Stan łożysk.
- Średnica kół: Im większa średnica koła, tym jest ono szybsze.
- Jakość powierzchni.
- Przeczucie :-)
Co to jest twardość PU?
Jest to skrót od twardości poliuretanu. W przypadku kół do hulajnóg wyczynowych twardość PU wynosi od 85A do 91A. Standardem jest 88A. Twardszy PU niekoniecznie oznacza szybszą jazdę.
Twardość PU i jazda w skateparku
Twardy czy miękki PU jest bardziej odpowiedni do jazdy w skateparku? Ogólna opinia jest taka, że twardszy PU jest bardziej odpowiedni, ponieważ jest szybszy i bardziej agresywny na rampach. Z drugiej strony, bardziej miękki PU jest bardziej odpowiedni do jazdy na street.
KOŁA MOŻNA SKLASYFIKOWAĆ WEDŁUG NASTĘPUJĄCYCH KRYTERIÓW
a) Średnica
100 mm, 110 mm, 115 mm, 120 mm, 125 mm. Im większa średnica koła, tym szybsze koło. Im większa średnica, tym łatwiej koło radzi sobie z małymi anomaliami.
b) Materiał rdzenia kółka
Nylon vs. aluminium
c) Twardość PU
Patrz opis w tekście powyżej.
d) Konstrukcja rdzenia koła
Rdzenie kół mogą być pełne, szprychowe (spoked) lub puste w środku (hollow).
Rdzenie szprychowe są lżejsze niż rdzenie pełne, ale są mniej sztywne.
Rdzenie drążone są lekkie, a dzięki płaskiemu kształtowi można na nich umieścić atrakcyjną grafikę. Rdzenie drążone są mniej sztywne niż rdzenie pełne lub szprychowe.
JAK PRZEDŁUŻYĆ ŻYWOTNOŚĆ KÓŁ
1) Dobrze traktuj swoją hulajnogę. Nie rzucaj nią.
2) Wykonuj triki w czysty sposób. Płynne lądowania mają ogromne znaczenie. Ląduj jak najbliżej osi triku. Jeśli wypadniesz z osi triku, ryzykujesz dehubbing PU.
3) Unikaj jazdy na powierzchniach niskiej jakości, tj. bez kamieni, ostrych krawędzi, odłamków itp.
4) Nie driftuj i nie wykonuj powerslide'ów! Drift powoduje powstawanie płaskich miejsc na PU.
5) Hamulca należy używać zgodnie z jego przeznaczeniem. Hamulec został zaprojektowany, aby pomóc w wykonywaniu trików!
nie powinien być używany do natychmiastowego zatrzymania hulajnogi. Należy unikać ciągłego naciskania hamulca. Istnieje ryzyko powstania płaskich miejsc na PU i przekształcenia koła w wielokąt. Jest to nieodwracalne uszkodzenie.6) Unikaj przejeżdżania przez wąskie podłużne szczeliny. Wąskie szczeliny mogą uszkodzić zarówno poliuretan, jak i rdzeń koła.
7) Nie pożyczaj hulajnogi znajomym. Mogą oni ważyć 30 kg więcej i mieć zupełnie inny styl jazdy.
JAK WYBRAĆ ODPOWIEDNIE KOŁA
1) Jeśli obecnie używasz kół 100 mm i chcesz zmienić koła na 110 mm lub nawet większe, upewnij się, że obecna konfiguracja hulajnogi (widelec, podest i hamulec) jest kompatybilna z tą średnicą.
2) Koła z nylonowymi rdzeniami nie są właściwym wyborem.
3) Jeśli preferujesz jazdę na street, wybierz koła z bardziej miękkim PU.
4) Jeśli wolisz jazdę w parku, wybierz koła z twardszym poliuretanem.