Kierownice
KIEROWNICE
Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś o kierownicach do hulajnóg wyczynowych/freestyle, musisz przede wszystkim wykazać się chęcią do niemal zapomnianej już czynności - czytania.
Kierownica to podstawowy element hulajnogi wyczynowej. Ważne jest, aby pamiętać, że chociaż kierownice hulajnóg freestyle są przeznaczone do jazdy freestyle i przy tym są trwałe, NIE są niezniszczalne. Podobnie jak wszystkie czynności - jazda na hulajnodze freestyle wymaga dużego zaangażowania szarej kory mózgowej. Możesz również skorzystać z jeszcze jednego lub dwóch czynników: Zmiana praw fizyki lub chemicznej tablicy pierwiastków. :-)
Kierownice wykonane są ze stali CrMo (chromowo-molibdenowej), aluminium lub tytanu.
Jeśli chodzi o wagę i te same wymiary, najlżejsze są kierownice tytanowe. Nieco cięższe są kierownice aluminiowe. Znacznie cięższe są kierownice stalowe (CrMo).
W przypadku tych samych wymiarów kierownice aluminiowe są o około 30% lżejsze niż kierownice stalowe (CrMo).
Dla przykładu: kierownice o tych samych wymiarach: kierownica stalowa (CrMo) waży około 1200 gramów, kierownica aluminiowa waży około 900 gramów, kierownica tytanowa waży około 700 gramów
Praktycznie nie ma kierownic stalowych (CrMo) (o standardowych wymiarach), które ważą mniej niż 1000 gr.
Pod względem trwałości najmocniejsze są kierownice tytanowe, a zaraz za nimi plasują się kierownice stalowe. Kierownice aluminiowe plasują się pod tym względem na ostatnim miejscu.
Dlaczego więc nie wszyscy jeżdżący używają kierownic tytanowych? Powodem jest ich cena, która jest wielokrotnością ceny kierownic stalowych (CrMo) lub aluminiowych. Kierownice aluminiowe powinny być wybierane przez riderów, którzy należą do niższej kategorii wagowej (poniżej 50 kg) lub mają bezbłędny styl jazdy.
Podczas korzystania z kierownicy aluminiowej ważne jest, aby część rury widelca wewnątrz kierownicy zachodziła na długość szczeliny kierownicy o co najmniej 1,5 cm.
Pod względem popularności najwięcej sprzedaje się kierownic stalowych (CrMo). Kierownice stalowe (CrMo) oferują optymalną równowagę między trwałością a ceną.
KIEROWNICE MOŻNA PODZIELIĆ NA KATEGORIE WEDŁUG RÓŻNYCH KRYTERIÓW
a) Materiał
Aluminium, stal (CrMo), tytan (zobacz powyżej)
b) Zewnętrzna i wewnętrzna średnica pionowej rury kierownicy
Średnica zewnętrzna kierownicy: 31,8 mm i 34,9 mm
Średnica wewnętrzna kierownicy: 28,7 mm, 31,8 mm i ok. 25 mm.
Średnica wewnętrzna 25 mm jest bardzo specyficzna i jest stosowana rzadko w bardzo niewielkiej liczbie kierownic aluminiowych o średnicy zewnętrznej 31,8 mm.
Kierownice o średnicy wewnętrznej ok. 25 mm (celowo podajemy około., ponieważ mogą występować odchylenia od tej średnicy) mogą być używane tylko z kompresją SCS!
Kierownice stalowe i tytanowe są dostępne w dwóch różnych wymiarach (średnicach)
1) 31,8 mm średnicy zewnętrznej i 28,7 średnicy wewnętrznej
2) 34,9 mm średnicy zewnętrznej i 31,8 mm średnicy wewnętrznej.
Kierownice stalowe i tytanowe o średnicy zewnętrznej 34,9 mm i średnicy wewnętrznej 31,8 mm są często określane jako kierownice Oversized lub HIC i są przeznaczone do użytku z systemem kompresji HIC. Ta nazwa(wyrażenie) jest bardzo często wymieniana w samej nazwie produktu. Jeśli to wyrażenie nie znajduje się w nazwie, informacja jest podana w opisie produktu. Kierownice aluminiowe mają średnicę zewnętrzną 34,9 mm i średnicę wewnętrzną 28,7 mm, z wyjątkiem kierownic aluminiowych o średnicy wewnętrznej 25 mm i średnicy zewnętrznej 31,8 mm. Jest to jednak tylko rzadko spotykany wyjątek.
Jak można wywnioskować z powyższego zestawienia, kierownice aluminiowe mają większą grubość ścianek przy tej samej średnicy zewnętrznej.
c) Kompatybilność systemów kompresji, tj. IHC, SCS, HIC i ICS
Kwestia ta jest związana z wewnętrzną i zewnętrzną średnicą kierownicy. Skróty IHC, SCS, HIC i ICS odnoszą się do systemów kompresji. Czym jest system kompresji? Funkcją systemu kompresji jest kompresja(zaciśnięcie) sterów, całego systemu. Stąd nazwa system kompresji. Więcej informacji można znaleźć w rozdziale poświęconym systemom kompresji.
Kierownice IHC
- Kierownice IHC muszą mieć szczelinę na dolnym końcu rury
- Są wykonane ze stali, tytanu lub aluminium.
-- Średnica zewnętrzna kierownic stalowych i tytanowych musi zawsze wynosić 31,8 mm (nigdy 34,9 mm).
- Zewnętrzna średnica kierownicy aluminiowej musi zawsze wynosić 34,9 mm.
- Wewnętrzna średnica kierownicy musi zawsze wynosić 28,7 mm.
Kierownice ICS
- Kierownice ICS muszą mieć szczelinę(wycięcie) na dolnym końcu rury.
- Są wykonane ze stali lub aluminium
- Zewnętrzna średnica kierownicy stalowej musi zawsze wynosić 31,8 mm (nigdy 34,9 mm).
- Zewnętrzna średnica kierownicy aluminiowej musi zawsze wynosić 34,9 mm.
- Wewnętrzna średnica kierownicy musi zawsze wynosić 28,7 mm.
- Nasza rekomendacja (po wielu latach doświadczeń): nie używaj kierownic stalowych z systemem kompresji ICS. Jedynym wyjątkiem są kierownice Ethic, które wykorzystują zastrzeżony system ICS10.
- Z drugiej strony jednak, używanie systemu kompresji ICS z kierownicami aluminiowymi jest w porządku.
- Jeśli chcesz używać kierownicy stalowej ze szczeliną i średnicą zewnętrzną 31,8 mm i nie chcesz używać systemu SCS (wyjaśnionego w sekcji Systemy kompresji), skorzystaj z widelca IHC.
Kierownice SCS
- Kierownice SCS nie mają szczeliny na dolnym końcu rury.
- Kierownice SCS są wykonane ze stali lub tytanu (lub aluminium).
- Zewnętrzna średnica kierownicy SCS wynosi 31,8 mm lub 34,9 mm.
- Średnica wewnętrzna kierownicy SCS wynosi 28,7 mm lub 31,8 mm.
Kierownice HIC
- Kierownice HIC mają szczelinę na dolnym końcu rury
- Zewnętrzna średnica kierownicy HIC wynosi 34,9 mm.
- Wewnętrzna średnica kierownicy HIC wynosi 31,8 mm.
- Kierownice HIC są wykonane ze stali lub tytanu.
d) Backsweep vs. Zero Backsweep
- Backsweep to odchylenie poziomej rury kierownicy w kierunku użytkownika.
- Jakie są zalety odchylenia do tyłu? Korzyścią jest wygodniejszy chwyt kierownicy. Jednak, tak jak w przypadku wszystkich kwestii, zaleta dla jednego jest wadą dla innego.
- Ogólnie rzecz biorąc, ale tak naprawdę tylko ogólnie, szersze kierownice są wygodniejsze, gdy mają odchylenie do tyłu.
- Kierownica Zero Backsweep: kierownica z prostą rurą poziomą.
- Skąd mam wiedzieć, czy kierownica ma backsweep? Jest to zawsze określone w specyfikacji produktu
e) Kształt kierownicy: "Y" vs "T"
- Litery Y i T odnoszą się do kształtu kierownicy, które przypominają literę Y lub literę T
- Przy tych samych wymiarach i materiale, kierownice T są lżejsze niż kierownice Y.
- W przeszłości kierownice Y były uważane za mocniejsze niż kierownice T. Dlatego bardziej zaawansowani riderzy preferowali kierownice Y. Powodem była trwałość. Ze względu na wysoki popyt na kierownice T, producenci ulepszyli technologię produkcji, zasadniczo wyrównując trwałość kierownic Y i T.
f) Wymiary kierownicy, tj. wysokość x szerokość
- Najnowszym trendem jest stosowanie wyższych i szerszych kierownic. Jest to zauważalne odejście od przeszłości, kiedy poszukiwane były mniejsze kierownice.
- Jednak riderzy parkowi nadal szukają kierownic, które są stosunkowo mniejsze pod względem wysokości i szerokości niż kierownice streetowe. Niewielkie gabarytowo kierownice są bardziej odpowiednie do wykonywania trików na skateparkach.
- Z kolei riderzy street’owi szukają wysokich i szerokich kierownic, aby ułatwić kierowanie hulajnogą nawet przy dużych prędkościach. Wyższe kierownice są również bardziej odpowiednie do wykonywania trików nazywanych bunnyhop.
JAK PRZEDŁUŻYĆ ŻYWOTNOŚĆ KIEROWNICY?
1) Dobrze traktuj swoją hulajnogę. Nie rzucaj nią.
2) Dobierz kierownicę do swojego wzrostu i wagi, stylu jazdy i poziomu umiejętności (średniozaawansowany, zaawansowany).
3) Wykonuj triki w czysty sposób. Im bardziej tłumisz lądowanie zgiętymi kolanami, tym bardziej oszczędzasz nie tylko kierownicę, ale także stawy.
4) Prawidłowo korzystaj z systemu kompresji.
5) Kierownica musi być prawidłowo przymocowana do widelca, tj. bez przerw między rurą widelca a kierownicą (związane z punktem 4).
6) Jeśli używasz zacisku, musi on całkowicie zakrywać szczelinę na kierownicy.
7) Nie pożyczaj hulajnogi znajomym. Mogą oni ważyć 30 kg więcej i mieć zupełnie inny styl jazdy.
JAK WYBRAĆ ODPOWIEDNIĄ KIEROWNICĘ
1) Kierownica aluminiowa, stalowa czy tytanowa?
Wybierając materiał kierownicy, należy odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Ile ważę?
- Jaki jest mój styl jazdy? Czy wykonuję triki w czysty sposób?
- Jaki jest mój poziom umiejętności jazdy? Czy jestem średnio zaawansowanym czy zaawansowanym rowerzystą?
- Ile mam pieniędzy?
2) System kompresji, tj. IHC, SCS, HIC i ICS
Każdy jeżdżący ma inne preferencje, więc różni riderzy będą wybierać różne systemy kompresji. Naszym zdaniem najlepszym systemem jest SCS. Istniejący system kompresji również odegra rolę w podjęciu decyzji. Jeśli nie masz systemu SCS, jego zakup będzie dodatkowym wydatkiem. Riderzy preferujący lekkie hulajnogi częściej wybierają system kompresji IHC.
3) Wysokość i szerokość kierownicy
Tutaj nie ma dobrej odpowiedzi. Zazwyczaj niska kierownica jest zwykle używana do jazdy w skateparku, a wysoka do jazdy ulicznej. Nie dotyczy to jednak wszystkich. Rider, który kupuje nową kierownicę, ma już pewne doświadczenie w wyczynowej jeździe na hulajnodze i wie, jaka wysokość i szerokość najbardziej mu odpowiada.
4) Jeśli nadal nie masz pewności co do rozmiaru kierownicy, lepiej kupić wysoką kierownicę, a następnie zmniejszyć jej rozmiar.
5) Wysokość i szerokość kierownicy to raczej temat dla średnio zaawansowanych i zaawansowanych jeżdżących. Początkujący riderzy praktycznie nie kupują kierownicy. Kupują kompletne hulajnogi.