Systemy kompresji

SYSTEMY KOMPRESJI

Jeśli chcesz dowiedzieć się czegoś na temat systemów kompresji hulajnóg, przede wszystkim musisz być chętny do wykonania obecnie prawie zapomnianej czynności - czytania.

Funkcją systemu kompresji jest zaciśnięcie-kompresję sterów. Stąd nazwa system kompresji.

Opis różnych typów systemów kompresji można znaleźć tutaj:


System kompresji jest bardzo ważny i ma on zauważalny wpływ na ogólną wydajność hulajnogi.

Systemy kompresji można podzielić na dwie szeroko pojęte kategorie, gwintowane systemy kompresji i niegwintowane systemy kompresji.

 

BARDZIEJ SZCZEGÓŁOWY PODZIAŁ JEST NASTĘPUJĄCY

System kompresji nr 1: Widelec gwintowany + zacisk (system gwintowany)

Jest to najstarszy i najbardziej podstawowy system kompresji stosowany w podstawowych hulajnogach klasy podstawowej.

System ten jest odpowiedni dla dzieci. Wymaga jednak regularnej konserwacji ze strony rodziców, ponieważ trzeba go bardzo często dokręcać.

Jest to również jedyny system kompresji, który wykorzystuje gwintowany widelec. Wszystkie inne systemy kompresji wykorzystują widelce niegwintowane.

 

System kompresji nr 2: ICS + zacisk (system niegwintowany)

Jak wygląda system ICS?

Długi ICS

Długi ICS

i krótki ICS: Ethic ICS

Krótki ICS

Historycznie najczęściej używany system kompresji. Obecnie prawie wyparty przez bardziej wydajne systemy kompresji, a mianowicie SCS, IHC lub HIC.

IICS to de facto długa lub krótka śruba ze stalową „gwiazdką kompresyjną” - nakrętką. Nakrętka jest umieszczona wewnątrz kierownicy.

Jaka jest zasada działania ICS? Gwiazdka "wgryza się" we wnętrze rury kierownicy i działa jako punkt mocowania, w który można wkręcić długą śrubę. W ten sposób powstaje połączenie widelca z kierownicą.

Problem pojawia się jednak w przypadku kierownic stalowych. Powód jest oczywisty. Stalowa gwiazdka kompresyjna ma trudności w bezpiecznym zamocowaniu po wewnętrznej stronie stalowej kierownicy i ma tendencję do zsuwania się. Powoduje to przerwanie silnego połączenia między widelcem a kierownicą.

Jedynym wyjątkiem jest system ICS od znanego producenta Ethic. System ten jest doskonale funkcjonalny, ponieważ gwiazdka kompresyjna jest przyspawana po wewnętrznej stronie kierownicy. Jednak ten system kompresji działa tylko w ramach rodziny produktów Ethic.

Standardowy system ICS może być zatem zalecany tylko do kierownic aluminiowych.

Aby system kompresji ICS działał prawidłowo 1) kierownica musi mieć szczelinę na dolnym końcu rury i 2) zewnętrzna średnica rury kierownicy musi wynosić 31,8 mm dla kierownic stalowych i 34,9 mm dla kierownic aluminiowych.

Długość rury widelca wystającej z główki podestu ponad stery musi być dłuższa niż szczelina na kierownicy. Typowa szczelina ma długość 3,5 cm. Długość rury widelca wystającej ponad stery powinna zatem wynosić co najmniej 4,5 cm, aby szczelina była wystarczająco wzmocniona przez rurę widelca i aby kierownica nie zatrzasnęła się w obszarze szczeliny. Jeśli szczelina jest dłuższa, rura widelca również musi być dłuższa.

System kompresji ICS nie jest kompatybilny z kierownicami HIC/oversized, które są wykonane ze stali i mają wewnętrzną średnicę 31,8 mm.

Montaż systemu kompresji ICS można zobaczyć na poniższym filmie:


 

System kompresji #3: HIC + zacisk (system niegwintowany)

To jest system kompresji HIC Ethic HIC Shim

HIC shim

Ten system kompresji jest kompatybilny tylko z kierownicami o średnicy wewnętrznej 31,8 mm i średnicy zewnętrznej 34,9 mm.

Jeśli nie masz takiej kierownicy, nie możesz użyć systemu kompresji HIC.

Jak wygląda system HIC, jak działa i jak można go zainstalować, można zobaczyć na poniższym filmie:


Zdecydowaną przewagą systemu HIC nad systemem ICS jest solidność połączenia *widelca z kierownicą*. Połączenie jest trwałe i nie ma tendencji do luzowania się.

Łatwy jest również demontaż i ponowny montaż kierownicy. Wystarczy poluzować zacisk i zdjąć kierownicę. Stery pozostają zmontowane.

Rura widelca musi wystawać co najmniej 4 cm ponad stery, ale nie może być dłuższa niż sam system HIC.

Jeśli z czasem znudzi Ci się system HIC, możesz przejść na system SCS. Należy usunąć szczelinę na kierownicy lub włożyć stalową wkładkę wewnątrz kierownicy, aby wyeliminować działanie szczeliny.

 

System kompresji #4: IHC + zacisk (system niegwintowany)

Jak wygląda system IHC? Tak samo jak HIC, tylko o mniejszej średnicy.

HIC vs. IHC HIC vnější průměr IHC vnější průměr

IHC jest obecnie najczęściej stosowanym systemem kompresji.

 

Ten system kompresji jest kompatybilny z następującymi kierownicami:

a) Kierownice stalowe, średnica zewnętrzna 31,8 mm, kierownica posiada rozcięcie na dolnym końcu rury.

b) Kierownice aluminiowe, średnica zewnętrzna 34,9 mm, kierownica posiada szczelinę(rozcięcie) na dolnym końcu rury.

System IHC różni się od systemu HIC tym, że może być stosowany na kierownicach o standardowej średnicy wewnętrznej.

Zdecydowaną przewagą systemu IHC nad systemem ICS jest solidność połączenia widelca z kierownicą. Połączenie jest trwałe i nie ma tendencji do luzowania się.

It is also easy to remove and reinstall the handlebars. You loosen the clamp and take the handlebars off. The headset remains assembled.

Łatwy jest również demontaż i ponowny montaż kierownicy. Wystarczy poluzować zacisk i zdjąć kierownicę. Zestaw słuchawkowy pozostaje zmontowany.

Nie zalecamy łączenia systemu IHC z innym systemem kompresji, takim jak SCS lub ICS.

System IHC jest dostarczany wyłącznie z widelcami IHC. System IHC może być używany tylko z widelcami o mniejszej średnicy rury. Różni się ona nieznacznie w zależności od producenta, ale wynosi około 25 mm.

 

System kompresji nr 5: SCS (system niegwintowany)

Jak wygląda system SCS? Oto jak.

SCS jest naszym zdaniem najbardziej wydajnym systemem kompresji. Jest to również jedyny system kompresji, który eliminuje potrzebę stosowania zacisku. SCS to system "2 w 1", tj. kompresja + zacisk. Ponadto system SCS jest bardzo przyjazny dla łożysk w sterach.

Instalacja systemu kompresji SCS:


Które kierownice są kompatybilne z systemem SCS? Wszystkie. Z wyjątkiem kierownic ze szczeliną; szczelina musi zostać usunięta lub stalowa wkładka musi zostać umieszczona w kierownicy, aby wyeliminować jej funkcję.

Kierownice używane z systemem kompresji SCS nie mogą mieć szczeliny!!! Jest to podstawowa zasada, której należy przestrzegać.

Większość systemów SCS jest kompatybilna zarówno z kierownicami 31,8 mm (zwykłe), jak i 34,9 mm (ponadwymiarowe). Przed zakupem należy jednak sprawdzić indywidualne informacje o produkcie.

Zaciski SCS są zwykle dostarczane z obejmą nazywaną shimem. W przypadku zwykłych kierownic o średnicy zewnętrznej 31,8 mm obejma jest niezbędna, natomiast w przypadku kierownic ponadwymiarowych o średnicy zewnętrznej 34,9 mm jest ona bezużyteczna.

 

WARTO RÓWNIEŻ O TYM PAMIĘTAĆ

Korzystanie z SCS, pozycjonuje kierownicę około 4 cm wyżej. Jeśli więc kupisz kierownicę o wysokości 70 cm bez szczeliny, uzyskana wysokość wyniesie 74 cm.

Jeśli kierownica ma szczelinę i zdecydujesz się ją usunąć (minus ok. 4 cm), nie stracisz żadnej oryginalnej wysokości kierownicy. Jeśli jednak nie zdecydujesz się na usunięcie szczeliny, umieszczając w kierownicy stalową wkładkę, zyskasz dodatkowe 4 cm wysokości kierownicy.

SCS

Dlaczego ktoś miałby używać systemu kompresji HIC zamiast systemu kompresji SCS? Argumentem jest głównie waga i cena. System kompresji HIC + zacisk zwykle waży mniej niż sam SCS.

Jednak żywotność systemu SCS jest znacznie dłuższa niż żywotność opaski zaciskowej.

Ponadto system SCS jest przyjazny dla łożysk sterów.